Experimentální pavilon udržitelné dřevěné konstrukce kombinuje archaický a organický designový jazyk globálně aktivního architektonického průkopníka Francise Kérého z Burkiny Faso s dokonalostí a puristickou estetikou prémiové kuchyně next125. Zažijte příběh inspirativní, kreativní spolupráce.
„The Fireplace“ – dřevěný altán s kuchyní u next125 uprostřed. Dočasná struktura, která oslavuje kuchyni a vaření stejnou měrou.
ARCHITEKT
Diébédo Francis Kéré, narozený v Burkině Faso v roce 1965, přišel na stipendium do Německa, kde po vyučení tesařem začal studovat architekturu. Kéré byl oceněn prestižní cenou Aga Khan za svůj první projekt, základní školu v rodné vesnici, kterou realizoval ještě jako student. Později plánoval operní vesnici v Africe pro režiséra Christopha Schlingensiefa, pracoval pro klienty po celém světě, v roce 2017 se stal profesorem na Technické univerzitě v Mnichově a později hostujícím profesorem na Yale. Tento 58letý muž je v současnosti jedním z nejvyhledávanějších světových stavebních designérů současnosti.
Předběžná koruna mimořádné kariéry – Francis Kéré byl v roce 2022 oceněn Pritzkerovou cenou, nejvyšším mezinárodním vyznamenáním pro architekta.
RITUÁL
Vaření, design a kultura
Lidé se vždy scházeli u krbu. To nyní tvoří základ spolupráce s Francisem Kérém.
Fascinace ohněm - Krb
Pro Francise Kérého jsou noci u ohně součástí obrazů jeho dětství v Gandu v Burkině Faso. Tři velké kameny, stlačené k sobě, aby vytvořily nerovný trojúhelník. Oheň z větviček uprostřed. Tváře dětí, hlasy dospělých, kteří se se soumrakem shromažďují kolem jediného zdroje světla a tepla ve vesnici. Ten štiplavý kouř. Babiččin hlas, když začíná své příběhy, přerušuje je znovu a znovu zpěvem, zatímco noc padá hlouběji a hlouběji všude kolem. Studený popel, když se druhý den ráno probudíš.
"Dnešní virtuální táboráky, tedy sociální sítě a digitální platformy, tato skutečná setkání nikdy nenahradí. A tak není náhodou, že v srdci kuchyňského bloku next125 sedí velký plynový hořák - jasná připomínka hřejivé, sjednocující funkce vařič." - Markus Schüller, generální ředitel pro prodej/marketing
MÍSTO
Architektura, design a život
Důmyslná konstrukce ze stovek přírodních a volně pospojovaných smrkových kmenů, která ve své originalitě nese nezaměnitelný podpis architekta s africkými kořeny.
Vášeň pro materiál a formu
Jeho skici zobrazují rozřezanou kulatou chýši o průměru osmi metrů a výšce čtyři metry, vyrobenou ze svazků nehoblovaných smrkových kmenů různých průměrů a textur. Formálně Kéré cituje svůj Xylem Pavilion, který vytvořil v roce 2019 pro Tippet Rise Art Center v Montaně. Stejně jako Xylem Pavilion je i The Fireplace organický a teplý, uzavřený a zároveň příjemný.
"Kérého "dřevěná skořepina" tvoří velmi zajímavý kontrast k puristické designové značce next125. Zatímco next125 žije hodnotami, jako je elegance, technologie, funkce a redukce, Kérého pavilon působí drsně, rustikálně a nedokonale jako stromy, ze kterých má pocházet. postavený." - PODLE MARKUSE SCHÜLLERA A THOMASE PFISTERA TVŮRCI ZNAČKY NEXT125
Materiál: 100% obnovitelný a regionální
Pro stavbu pavilonu vyvinul tým tesařů Stark pod vedením generálního ředitele Martina Starka řešení, které s nadšením přijalo Studio Kéré: Místo kovového rámu mají být kmeny stromů spojeny šrouby s plným závitem, čímž se projekt stává téměř 100% dřevostavba. Zhruba 100 kubíků dřeva k použití tesařská firma odebírá ze svého podnikového lesa v sousedství, který se má stejně prořídnout. Lesníci zde v listopadu 2023 vytěží kolem 600 mladých smrků. Stromy budou odkorněny, zkráceny na kmeny a nasunuty do vlastní sušárny firmy k odvlhčení. Kůra, hobliny a odřezky ze smrků se používají jako palivo, což znamená, že 100 % stromů je skutečně využito – řešení, které je zcela v souladu s filozofií Kérého, který je známý používáním místních udržitelných materiálů. Další důležitý detail: každý smrkový kmen si zachovává svůj původní průměr a není rovný ani hoblovaný, ani lakovaný. Zůstávají viditelné suky, pryskyřičné bubliny a letokruhy různé tloušťky.
„The Fireplace“ je jediný svého druhu – 600 přírodních jednotlivých kusů sešroubovaných dohromady, což má za následek celkovou hmotnost přes 25 tun.
KUCHYNĚ
Otevřený, chráněný prostor s precizním kuchyňským kubusem ze zrcadlového skla bronzové barvy a přírodního kamene uprostřed, inspirovaný myšlenkami Bauhausu.
"Kuchyně musí být dokonalá a precizní, ale také jednoduchá, útulná a lákavá. Materiály a dojem z místnosti jsou proto stále důležitější. Pomáhají nám v kuchyni odpočívat a nechat za sebou každodenní život." – Francis Kéré
Next125 mimo jiné využívá povrchový materiál přírodní kámen od Systemo, přírodní materiál s jedinečným vzhledem a výjimečnými materiálovými vlastnostmi. Kubická čistota kuchyně, ústřední prvek značky next125, vytváří maximální kontrast k přírodnímu pavilonu Kéré. Pro prezentaci kuchyňského bloku v Kérého pavilonu se tým společnosti Pfister záměrně rozhodl pro povrch z bronzového zrcadlového skla. Zrcadlové sklo je zde dokonalým materiálem - povrch do určité míry opticky rozpouští rozměry kuchyně a umožňuje jí splynout s okolím.
"Práce s next125 na The Fireplace mě okamžitě vrátila do dětství. Cestoval jsem z Herriedenu v Bavorsku do Gando v Burkině Faso, abych tak řekl." - Francis Kéré